Contributieregeling, ook voor “gedeeld seizoen”, blessures en dergelijke, tussentijdse aan- en afmeldingen, etc.

Het Bestuur van SV Reeshof heeft – naar aanleiding van diverse verzoeken om bijzondere regelingen aan de penningmeester en teneinde voor alle leden een gelijke en duidelijke regeling te behouden – in het verlengde van de goedgekeurde regeling tijdens de ALV uit het voorjaar van 2009- zich nog eens gebogen over een aantal ‘bijzondere situaties’ omtrent de contributieverplichtingen van leden die:
- zich gedurende het seizoen afmelden (na 31 mei van enig jaar) – of dat zelfs verzuimen
- zich gedurende het seizoen aanmelden
- door welke reden dan ook (blessures, ziekte, werk, privé, overmacht) niet (veel) meer aan spelen toekomen.
Om te beginnen kan afmelding alleen plaatsvinden bij leden@svreeshof.nl. Dat is bestaand beleid en wordt als zodanig ook gehandhaafd. Afmeldingen bij leider/trainer, kantine, mondeling of op welke andere wijze ook zijn ongeldig. Ook het in een te laat stadium niet verkrijgen van instemming van de penningmeester voor een afwijkende betalingsregeling is geen reden om (alsnog) af te melden op een te laat tijdstip. Immers, ook de KNVB voorziet niet in dit soort situaties, en verplichtingen van SV Reeshof aan de bond lopen dus ook door.
Er zijn diverse mogelijkheden te onderscheiden:
1. Meldt men aan het begin van het seizoen, weliswaar te laat, zonder het spelen van een officiële wedstrijd alsnog (geldig) af, dan betaalt men de KNVB-inschrijfkosten (die de club reeds vooruit voldaan heeft), verhoogd met een bijdrage voor de kledingkosten van dat jaar, alsmede een bijdrage in de administratiekosten. Dit totaalbedrag is door het Bestuur vastgesteld voor iedereen op Euro 65,00.
2. Idem aan geval 1. echter men heeft reeds een of meerdere wedstrijden gespeeld; in dat geval betaalt men daarenboven 50% van het contributiebedrag (voor die categorie), nadat daarvan het vermelde bedrag ad Euro 65,- is afgetrokken (een Senior lid betaalt op deze wijze Euro 65,- + 50% x (Euro 190,- -/- Euro 65,- ) = Euro 127,50). Let op: ook hier geldt dat afmelding langs de officiële weg dient te geschieden.
3. Men is in de aanvang van het seizoen geblesseerd e/o ziek, en heeft nog geen wedstrijd gespeeld; men heeft verzuimd tijdig (voor 31 mei van dat jaar) af te melden; voorzien moet worden dat spelen niet meer mogelijk is in de rest van het seizoen. In dat geval betaalt men een bijdrage gelijk aan die onder situatie 1. Heeft men in deze zelfde situatie reeds een of meerdere wedstrijden gespeeld dan geldt de bijdrage zoals geformuleerd onder punt 2.
4. Indien men gedurende de tweede helft van het seizoen alsnog afmeldt (al dan niet door ziekte e/o blessures), dan komt men niet voor restitutie van contributiegelden in aanmerking.
5. In het geval men zich gedurende het seizoen bij SV Reeshof aanmeldt is de hoogte van de contributie afhankelijk van het moment van aanmelden. Nieuwe leden die zich voor 1 november aanmelden betalen de gehele contributie. Nieuwe leden die zich tussen 1 november en 31 januari aanmelden betalen 2/3 van de contributie. Nieuwe leden die zich tussen 1 februari en 30 april aanmelden betalen 1/3 van de contributie. Nieuwe leden die zich na 30 april aanmelden betalen pas contributie aan het begin van het nieuwe seizoen. Peildatum m.b.t. het aanmelden is de datum waarop een volledig ingevuld aanmeldformulier door onze ledenadministratie per mail / post wordt ontvangen.
Voor leden die aan het begin van het seizoen niet (volledig) hun contributie voldaan hebben geldt dat hun pasje uit het spelersmapje wordt genomen. Indien zij gedurende het seizoen alsnog weer aan voetbalactiviteiten wensen deel te nemen, dan dient (de rest van) de contributieverplichting eerst voldaan te worden.
Contributiebetaling, ook wanneer een subsidieregeling is aangevraagd/toegekend, blijft ten alle tijden een verantwoordelijkheid van het lid zelf (of zijn/haar ouders/verzorgers). De vereniging stuurt geen facturen maar stelt haar leden in kennis van de contributie en betalingsverplichting via een daartoe ontwikkeld systeem, per e-mail. Betaling van de contributie dient te geschieden via de daarvoor speciaal ontwikkelde website – Paystar -via IDEAL. De hoogte van de verschuldigde contributie wordt jaarlijks door de ALV vastgesteld en dan hier, in dit reglement, aangepast aan de actuele bedragen per categorie.
De reden voor dit wellicht door sommigen als streng ervaren beleid zijn de volgenden.
- De club deelt aan het begin van het seizoen teams in en betaalt daarvoor aan de KNVB een bijdrage.
- De totale contributie wordt vastgesteld op basis van het verwachtte ledental. Een groot verloop aan leden zou de begroting (financiële gezondheid) van de club ook in gevaar kunnen brengen en wij willen juist graag aan de verplichtingen kunnen voldoen die wij aangaan.
- Ook worden op basis van de ledentallen aan het begin van het jaar tenues (bij)besteld.
- Verder wordt (met name bij de jeugd) soms aan andere kandidaatleden verteld dat er een wachtlijst is. Later zijn die kandidaatleden vaak niet meer geïnteresseerd omdat men elders is gaan voetballen.
- Op basis van het aantal leden worden bovendien teams ingedeeld en veldhuur verplichtingen aangegaan.
Allemaal redenen waardoor de club moet kunnen rekenen op de verplichtingen die de leden aangaan door lid te worden en te blijven.
Een bijzondere situatie zou men kunnen verlangen bij (ernstige) blessures. Deels vallen deze onder de onder punt 2 genoemde coulance-regeling. Verder geldt dat het lastig (zo niet onmogelijk) is, daar verder een grens in te trekken. Blessures zijn (helaas) inherent aan sport en duren soms 1 wedstrijd, soms 2, soms 5 of 10 of een heel seizoen of…. Er zijn teveel gevallen om daar ergens een duidelijke grens te kunnen trekken. Bovendien is het niet altijd vooraf duidelijk en het bestuur wil en kan (zie bovenstaande kostenverplichtingen van de club) geen ‘contributie per wedstrijd’ goedkeuren. Dat geldt eens te meer voor andere gevallen (privé of werk gerelateerd).
Betaling: Betaling van de contributie dient plaats te vinden via de betaalsite van de club: Paystar De club accepteert uitsluitend bancaire betaling van contributie. Belangrijkste reden hiervoor is het vermijden van een omvangrijke kasstroom (risico). Anderzijds is het echter ook zo dat het in handen geven van contanten eerder tot administratieve tekortkomingen lijdt, terwijl bovendien ook de bewijskracht van een bancaire overboeking voor alle partijen duidelijk en handig is.
Tot slot nog dit. SV Reeshof verleent geen medewerking aan overschrijving naar andere clubs indien het voldoen van de contributiegelden (en eventuele boetes) niet volgens regel is voldaan. In alle niet voorziene situaties beslist het Bestuur dan wel de Penningmeester van SV Reeshof.
Wij vertrouwen erop hiermee duidelijkheid te hebben verschaft en zijn uiteraard steeds bereid ons beleid te motiveren en onderbouwen.
Het Bestuur |